Dec 1, 2010

The economy collapsed because of overbuilding - bubble bursting

by Dr. Mahathir bin Mohamad on Tuesday, November 30, 2010 at 10:00am

1. In the 1980's and early 1990's there was a great construction boom in Tokyo. Land was sold at USD 3,000 per sq foot. Everyone was rushing to buy expensive land because the market for apartments and office space seem to be forever.

2. Then suddenly the market dried up. The boom became bust. Since then Japan has not been able to really recover.

3. It was the same with Hong Kong. The economy collapsed because of overbuilding.

4. In a way the sub-prime crisis which triggered the financial and economic collapse also had to do with the building industry. 5. I once thought that the tower crane should be included in the coat-of-arms of KL City Council because they were all over the city. KL grew at a rapid pace and the skyline changed almost every day. 6. KL is still growing. New high-rise apartments, condominiums and office buildings are mushrooming everywhere. It is really amazing. We really look like a newly developed country. 7. Can this growth go on forever? True, KL's population and that of Greater KL (including non-Wilayah areas) have been growing fast. At independence, the population was only 350,000. Today Klang Valley has a population of almost 6 million. Obviously the businesses and the workers at all levels need space to live and work. 8. But it is not impossible that the provision for these would not outstrip the rise in population and their spending power.

9. Shopping complexes are being developed sometimes next to each other. Surely it will cause the shoppers to be divided between them. There will not be enough to support all the complexes. Some will survive, some will die.

10. Already we have seen a few hyper-market chains going out of business. Will this not happen to a few of the shopping complexes? Will this not happen to the other major development projects?

11. And we are told of new giant projects. The Sungai Buloh KL City Centre, the new KL Financial District and the 100-storey Merdeka Tower Project.

12. Some people say that even the Petronas Twin Towers are empty. Well they are not fully occupied. This is because of a policy to allow only prestigious corporations and institutions to have the Twin Towers as their address. In any case, Petronas has enough requests for space to decide to add extra space for the shopping complex and a forty-storey tower.

13. I should really be advising Petronas to abandon its current project. But here I am talking about overbuilding in KL. Really I shouldn't. But I am really concerned over the possibility of the bubble bursting.

Nov 24, 2010

It is rare, but gold, silver and US$ rise together

NEW YORK: Even a rising dollar couldn't stop gold and silver prices from climbing Tuesday as investors bid up the precious metals in light of economic woes in Europe and military conflict in the Koreas.

The U.S. dollar rose more than 1 percent, which would normally drive down gold prices as investors pulled out of a metal that is used as a hedge against inflation. But gold rose along with the dollar, a rarity in commodity markets, as instability overseas made it an attractive refuge in times of trouble.

"Any time you have conflict and war, gold is always a safe haven play you can go to," said Spencer Patton, founder and chief investment officer for hedge fund Steel Vine Investments LLC. "On a day when it should be lower, it really was strongly higher,
which is just a great sign for gold going forward."

Gold for December delivery rose $19.80 to close at $1,377.60 an ounce, while December silver contracts rose 11.1 cents to close at $27.572 an ounce.
The spike was largely driven by escalating tensions between North and South Korea, Patton said. The countries exchanged artillery fire Tuesday after the North shelled an island near their disputed sea border, killing at least two South Korean marines, setting dozens of buildings ablaze and sending civilians fleeing for shelter.

The clash, which put South Korea's military on high alert, was one of the rivals' most dramatic confrontations since the Korean War ended.
At the same time, investors are worried about debt-saddled nations in Europe that might need further bank bailouts or fiscal stimulus. Such efforts could boost inflation and make gold even more attractive, Patton said. He predicted gold could rise above $1,400 an ounce before the year is over.
Industrial metals also rose.

Palladium for November delivery gained $6.65 to settle at $690.60 an ounce. November platinum rose $2.20 to close at $1,657.70 an ounce and March copper lost 5.1 cents to close at $3.7110 a pound.

In agricultural commodities, March wheat lost 37.5 cents to settle at $6.8075 a bushel. March corn gained 13.75 cents to $5.43 a bushel and January soybeans gained 17.5 cents to $12.39 cents a bushel.

Oil and other energy prices dropped for a third day on persistent worries about the global economy after China took additional steps to control inflation, and North Korea and South Korea clashed.

China's now banning hoarding of oil, coal and other key commodities to ensure supplies and contain price increases.
Benchmark oil for January delivery slipped 49 cents to settle at $81.25 a barrel on the New York Mercantile Exchange.
In other December Nymex contracts, heating oil slipped 1.9 cents to settle at $2.2496 a gallon, gasoline gave up 1.77 cents to $2.1342 a gallon and natural gas fell 0.7 cents to $4.264 per 1,000 cubic feet. - AP

Nov 19, 2010

Teknikal analisa budak dangau...

Mungkinkah ramalanku benar belaka..?

Price akan cuba menghampiri garisan R1, selepas berlakunya retracement, overall trend daily masih kuat pada bullish trend.

Jika break R1, next resistance R2 menjadi arah tuju seterusnya...


Nov 11, 2010

Asas kefahaman Emas II

Sebut sahaja pasal emas semua orang mengenalinya,bukan sahaja mengenali tetapi sekarang ramai orang yang tengah berjinak-jinak dengan pelaburan dan perniagaan emas dulu kita ingat orang-orang tertentu sahaja yang meniaga emas tetapi sekarang semua orang boleh meniaga emas.

Kalau anda nak tahu emas adalah logam yang paling teratas sekali kedudukannya,besi pula logam yang paling terendah sekali kedudukannya.

Bermula dari pada:

1. Emas 999.9 (24 karat)
2. Emas 999.5 (23.8 karat)
3. Emas 916 (22 karat)
4. Emas 875 (21 karat)
5. Emas 800 (19.2 karat)
6. Emas 750 (18 karat)
7. Emas 585(14 karat)
8. Emas 417 (10 karat)
9. Emas 375 (9 karat)
10. Emas 333 (8 karat)

Hinggala kepada 0.01% kandungan emas itu adalah logam besi atau logam-logam yang serupa dengannya.

Unit Timbangan Lama:

1 Kati = 600 gram
1 Tahil = 37.8 gram
1 Pikul = 60.48 kg
1 Mayam = 3.37 gram
1 Rial = 2.7 gram
1 Kupang = 0.64 gram
1 Amas = 2.551 gram
1 Suku = 0.8425 gram
1 Busak = 0.337 gram

Jenis-Jenis Ketulenan Emas dan Gelarannya

999 - 24K - Emas Sepuluh/Chuk Kan/Emas Kertas
950 - 23K - Emas Kelantan/Emas 9 1/2/Emas Tarik/Refine
916 - 22K - Emas Singapura
900 - 21.6K - Emas Sembilan
875 - 21K - Tiada nama lain dapat dicari
835 - 20K - Tiada nama lain dapat dicari
800 - 19K - Emas Paun
750 - 18K - Tiada nama lain dapat dicari
585 - 14K - Tiada nama lain dapat dicari
373 - 9K - Suasa

Kenali emas dengan cara tradisional:

Emas 999.9
Warna adalah melambangkan ketulenan emas tersebut seperti emas 999 warnanya adalah kekuning-kuningan yang bersilau yang terhasil oleh asid yang digunakan semasa proses pembakaran (lebur) ianya lembut tidak mudah patah, kalau dibakar tidak mengeluarkan warna kemerah-merahan dan juga tidak mengeluarkan bau apa-apa, kalau emas tersebut adalah emas barang kemas 999 ianya tidak berbunyi seperti bunyi besi dikala terkena sesama sendiri,cuba anda ketuk besi dengan besi bunyinya macam mana dan cuba juga ketuk emas dengan emas bagaimana bunyinya, mesti anda akan dengar bunyi yang berlainan.

Emas 916
Emas 916 ianya berbeza sedikit berbanding dengan emas 999 warna kekuningannya agak berkurang atau kusam berbanding dengan emas 999 dan keras sedikit kerana ianya mengandungi logam lain sebanyak 8.4%,boleh juga dengan cara memastikan cop yang terletak pada tangkainya.

Emas 750
Emas 750 jauh berbeza dengan emas 999 dan emas 916 ianya dapat kita kenali pada warna yang agak kemerah-merahan dan lebih keras berbanding dengan emas 916,kandungan logam lain yang terdapat dalam emas 750 adalah 25%.pastikan juga cop yang ada pada tangkainya.

Cukuplah tiga jenis emas yang terangkan disini sebab tiga jenis emas ini yang selalu kita jumpa dan yang kebayakannya kedai jual, dan boleh juga gunakan kaedah diatas itu untuk anda kenali emas-emas yang lain dengan cara anda yang tersendiri.

Apa itu Emas Putih?

Dewasa ini emas putih sangat diminati Konsumen Perhiasan Indonesia karena motif penggunaan emas sudah bergeser, dulu orang membeli emas adalah untuk investasi maka munculah slogan “Sambil berhias kita menabung” maka umumnya yang dibeli emas-emas yang kadarnya relatif tinggi misalnya emas dubai, emas kendari dan lain-lain. Sekarang konsumen lebih suka model atau Style untuk Fesyen maka harga mahal pun tak jadi masalah, inilah yang dilirik oleh produsen untuk membuat perhiasan emas putih : Emas putih ada bermacam-macam, ada emas putih karena warnanya saja yang putih padahal dalamnya emas kuning warna putihnya hanyalah choroom saja tapi ada juga emas putih yang sampai dalam-dalamnya berwarna putih. perlu diingat emas putih berbeda dengan Platina. Awalnya emas putih terbuat dari Emas+Nikel+Timah sari namun dengan adanya Nikel didalamnya menyebabkan iritasi pada kulit sipemakainya dan alasan emas putih yang terbuat ada campuran nikel nya warna lama-kelamaan berubah jadi memerah maka dicari formula baru unyuk membuat emas putih yang lebih ramah dengan kulit. Yaitu Palladium sebagai Alternatif untuk pembuat emas putih. maka komposisi penyusun emas putih sekarang umumnya terdiri dari emas+perak+Palladium. Mungkin ada yang bertanya berapa kadar emas putih? Kadar emas putih berbeda dengan kadar emas merah yang bermacam-macam kadarnya mulai 6 karat, 8 karat, 10 karat sampai dengan 24 karat. Perhiasan emas putih yang umum beredar di pasaran adalah perhiasan dengan kadar 14 karat atau 583 dan emas putih berkadar 18 karat atau 750. Dengan adanya perkembangan teknologi memungkinkan akan munculnya kadar-kadar yang lain namun sejauh ini untuk kadar selain 14 karat dan 18 karat masih sulit ditemukan, karena diluar formula tersebut perhiasan yang dihasilkan tidaklah jadi emas putih. Berapa harga emas putih ? Harga emas putih lebih mahal dari emas kuning atau merah, dengan kadar yang sama dan berat yang sama emas putih lebih mahal

kredit to :

Nov 8, 2010

Kata Dato’ Saleh Majid tentang pelaburan Emas

MINGGU ini saya bercerita sedikit tentang emas sebagai pelaburan. Sebenarnya emas sudah menjadi bahan pelaburan sejak harganya mula-mula diselaraskan pada tahun 1717 oleh Sir Isaac Newton.

Pada tahun 1971, emas tidak lagi terikat dengan Dolar Amerika dan diperdagangkan secara bebas. Pada 6 Oktober 2009 baru-baru ini, harga emas di pasaran emas dunia melonjak sebanyak AS$24.60 kepada AS$1,041.80 seauns sehari. Enam bulan dulu harga terendah emas ialah AS$868.70 dan setahun dulu harganya ialah AS$709.50 seauns. Dalam masa setahun harga emas naik sebanyak 46.8 peratus. Lima tahun dulu harga terendahnya ialah AS$412.10 iaitu kenaikan sebanyak 152.8 peratus. Secara purata seseorang yang melabur jangka panjang mendapat pulangan purata dalam masa lima tahun sebanyak 30.5 peratus. Rasanya pelaburan di pasaran saham sendiri tidak boleh memperolehi keuntungan sebanyak itu.

Tidak ramai yang sedar akan pulangan yang lumayan daripada pelaburan emas. Cara yang baik untuk melabur emas ialah dengan membeli syiling emas atau emas keping selain barang kemas. Untuk makluman, suatu auns bersamaan dengan 31.10 gram. Bagaimana pun harga jualan emas di institusi kewangan berbeza-beza kerana harga emas bukannya sesuatu yang terkawal. Banyak kos perkhidmatan seperti insurans diambil kira oleh institusi-institusi ini. Syiling dan emas keping ini boleh diperolehi di bank-bank seperti Maybank dan OUB. Ada juga yang menggunakan buku pas seperti Public Bank tetapi pelanggan tidak menyimpan dan melihat emas sebenarnya hanya jumlah dan harga semasa pembelian dimasukkan ke dalam buku pas. Kini ada pembelian dan penjualan boleh juga dilakukan dengan Koperasi Etika Emas yang mempunyai cawangan di seluruh negara.

Kenaikan harga emas tertakluk lazimnya atas tiga faktor utama. Pertama penyusutan nilai dolar Amerika. Apabila nilai dolar Amerika susut harga emas akan naik, apabila dolar Amerika stabil harga emas akan susut. Emas bertindak sebagai pelindung nilai menentang dolar Amerika. Pada masa ini dolar Amerika lemah dan menunjukkan tanda-tanda akan menjadi lebih lemah. Ada juga ura-ura negara Asia Barat dan China akan menggunakan mata wang lain selain dolar Amerika disebabkan kelemahan dolar Amerika ini. Walaupun peralihan kepada mata wang selain dolar Amerika (euro misalnya atau mata wang bentuk baru) bukan sesuatu yang boleh berlaku dengan segera, berita itu telah cukup untuk melonjakkan harga emas dunia.

Faktor kedua ialah harga emas akan naik selari dengan kadar inflasi. Apabila inflasi naik, harga emas akan naik selaras dengan inflasi. Dalam keadaan negara-negara di dunia termasuk kuasa-kuasa ekonomi besar menyuntik pakej rangsangan ekonomi dengan besar seperti AS$787 bilion pakej rangsangan Amerika Syarikat kesannya ialah peningkatan inflasi. Amerika hanya mengecap duitnya sesuka hati dan ini akan menyebabkan nilai duitnya akan turun.

Faktor ketiga ialah kenaikan harga petroleum akan menyebabkan harga emas naik selari dengan kenaikan kos penghasilan dan penghantaran barangan, jika harga petroleum jatuh. dijangka emas juga akan turun tetapi pada tahap minimum. Terdapat beberapa cara untuk melabur dalam bentuk emas dan diterangkan secara lengkap di dalam Orang ramai boleh melabur secara langsung dengan membeli emas bulion (jongkong), syiling emas, dinar emas, atau secara tidak langsung melalui gold futures, options, waran atau sijil pelaburan. Salah satu cara paling popular dan cepat berkembang dalam sekuriti bursa di seluruh dunia yang dikenali dengan nama Gold ETF (Exchange Traded Fund). Antara bursa saham dunia yang menawarkan Gold ETF ialah di Australia, Amerika Syarikat, Perancis, Hong Kong, Jepun, Mexico, Afrika Selatan, Switzerland, Singapura, Turki dan United Kingdom. ETF ini dalam bentuk sekuriti dan disokong 100 peratus oleh emas secara fizikal. Pelaburan secara ini berkembang dengan pesat sehingga 38 peratus daripada pelaburan yang dikenal pasti terdiri daripada sekuriti bentuk ini. Di sini belum ada lagi Gold Emas ini diperdagangkan di bursa kita. Melihat pergolakan yang berlaku sekarang terutama sekali tergugatnya kedudukan Dolar Amerika ekoran krisis ekonomi yang berpunca di Amerika, daripada mereka dan merebak ke seluruh dunia. Orang ramai sudah tentu mencari sesuatu bentuk pelaburan yang lebih selamat daripada pergolakan harga.

DATO’ SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Nov 7, 2010

Asas kefahaman Emas

1) Emas ialah kekayaan yang sebenar.

Emas menjadi pilihan manusia sebagai penyimpan kekayaan. Sejarah penggunaan emas sebagai wang boleh dilihat 6000 tahun yang lalu. Orang-orang Mesir telah menggunakan jongkong emas yang di cop nama firaun sebagai wang. Manusia memilih emas sebagai penyimpan kekayaan kerana:

1. Warna kuning keemasan yang sangat menarik dan tidak akan pudar selamanya.
2. Emas tidak boleh dibinasakan.
3. Tahan lasak.
4. Mudah dibahagikan kepada unit yang kecil tanpa menjejaskan nilainya.
5. Ia sukar diperoleh.

Pada zaman silam, emas digunakan sebagai simbol kekayaan. Sesiapa yang memiliki emas maka ia dianggap kaya. Jika kita memiliki banyak emas pada zaman ini. Kita juga dianggap kaya. Selain itu juga emas tidak boleh dibinasakan. Sesuatu benda yang menjadi penyimpan kekayaan mestilah mempunyai sifat tidak boleh dibinasakan. Sebab itu kereta, haiwan dan tumbuh-tumbuhan tidak boleh menjadi penyimpan kekayaan. Ini kerana di dalam jangka masa panjang kesemua benda tersebut akan binasa.Sesuatu benda yang boleh dibinasakan dengan mudah tidak boleh menjadi penyimpan kekayaan yang terunggul.

Emas sifatnya berbeza dengan benda lain.. ia tidak boleh dibinasakan. Emas akan tetap bernilai walaupun ianya patah, penyek, calar dan bengkok asalkan ianya emas ia tetap bernilai.

2) Harga sentiasa meningkat dalam jangka masa panjang.

Harga emas akan meningkat dalam jangka masa panjang. Cuba kita ingat kembali pernahkah datuk nenek ataupun emak kita sendiri yang pesan bahawa belilah emas sebab kalau beli emas kamu xkan rugi. Kita buat xendah pun sebab kita berjiwa muda.. kita lebih gemarkan membeli barangan untuk bergaya. Beli pakaian yang berjenama, kereta yang sporty, joli belanja awek dan sebagainya. Sebenarnya kita telah silap.. kita membuat pelaburan yang silap. Itu tidak akan menjadi aset kepada kita. Kita perlu membezakan antara aset dan liabiliti. Pengetahuan yang mendalam mengenai aset dan liabiliti, insyaAllah kita akan melalui financial freedom yang diidam-idamkan selama ini. Perbezaan antara aset dan liabiliti akan saya buat pada posting yang lain, panjang lebar jugak penerangannya. Di sini saya sertakan graf kenaikan harga emas sejak 10 tahun yang lepas.

. Low - USD 255.39
· High - USD 1214.80
· Kenaikan emas selama 10 tahun = 375.66%
· Purata kenaikan emas selama setahun = 37.57%

Jadi jelaskan bahawa emas adalah salah satu pelaburan yang menguntungkan dalam jangka masa panjang. Beli emas simpan… bila terdesak nak pakai duit baru jual. Nanti kita akan terkejut bila nak jual balik sebab nilainya dah jauh lebih tinggi berbanding masa kita beli dulu.

3) Nilai wang kertas semakin jatuh dalam jangka masa panjang.

Wang kertas (fiat money) adalah duit yang tiada nilai pada asalnya. Ia hanya berharga RM0.10 sen untuk kos membuatnya. Tetapi yang membuatkan ianya bernilai adalah kerana ia telah dijamin oleh pihak pemerintah (dalam konteks Malaysia, ianya dijamin oleh Kerajaan Malaysia). Jika tidak ianya tiada nilai dan hanyalah kertas semata-mata.

Wang kertas akan susut nilainya dalam jangka masa panjang. Ia adalah disebabkan wang kertas dikikis oleh kadar inflasi yang pada setiap tahun. Sebagai contoh, pada zaman persekolahan saya dahulu 18 tahun lepas 20 sen boleh membeli sepinggan nasi lemak. 10 sen boleh membeli segelas air sirap tetapi sekarang nasi lemak paling kurang berharga RM 1.50 (yang tiada lauk apa-apa kecuali sambal dan ¼ telur sahaja) dan air sirap pun berharga RM 1.00 segelas. Kadar susut nilai wang ringgit Malaysia hampir mencecah 700% selama 18 tahun.

Berbeza dengan nilai emas. Nilai emas hampir sama sejak zaman Rasulullah hinggalah sekarang. Pada zaman Nabi 1 Dinar (4.25g emas ketulenan 916) boleh membeli seekor kambing dan pada hari ini juga emas 1 Dinar boleh membeli seekor kambing (harga 1 dinar pada hari ini 1 Januari 2010 adalah lebih kurang RM 540).

4) Aset yang terunggul.

Salah satu keistimewaan emas ialah ia dianggap bernilai oleh seluruh umat manusia. Ia juga merupakan aset yang paling mudah ditukarkan kepada wang kertas. Tidak ada aset lain yang boleh menandingi kecairan emas. Ia bukan sahaja boleh dicairkan di Malaysia tetapi boleh dicairkan di seluruh dunia.

Orang kemboja datang ke Malaysia dengan membawa emas. Emas itu sangat senang untuk dicairkan berbanding dengan mata wangnya sendiri. Sekarang ni kita tengok orang Kemboja ramai yang dah kaya-kaya padahal masa datang dulu xde duit pun. Sebabnya emas yang dibawa tu boleh dicairkan diseluruh dunia. Boleh dapat duit balik untuk buat modal bisnes. 5) Tidak boleh dimanipulasikan.

Salah satu keistimewaan emas ialah ia sukar diperoleh dan tidak boleh dicipta. Justeru itu ia tidak boleh dimanipulasikan. Kuantitinya tidak boleh ditambah dengan mudah. Ini menyebabkan emas sentiasa bernilai. Ini berbeza sekali dengan wang kertas. Ia boleh dicetak sesuka hati oleh pemerintah. Jika jumlah cetakan terlalu tinggi, maka nilainya akan menurun. Kenaikan harga barang yang menggila akan berlaku. Ia dipanggil hyperinflasi. Jika nilai wang kertas jatuh dengan teruk, wang kertas tersebut akan terus ditolak oleh rakyat. Sejarah telah membuktikan sistem wang kertas akan gagal. Terdapat banyak bukti kegagalan wang kertas di dalam sejarah tamadun manusia.

Di antara kisah kegagalan wang kertas yang pernah berlaku adalah:
1. Kerajaan Perancis –tahun 1715
2. Republik Weimer Jerman - 1922-1923
3. Hungary 1945-1946
4. Chile 1971-1981
5. Peru 1988-1991
6. Angola 1991 – 1999
7. Yugoslavia 1992-1995
8. Belarus 1994-2002
9. Kerajaan Mexico – pada tahun 1994
10. Kerajaan Argentina – pada tahun 2001
11. Zimbabwe 2000-2009

Jadi berdasarkan kepada fakta di atas jelaslah bahawa emas adalah salah satu pelaburan yang sangat menguntungkan. Terpulanglah kepada kita untuk meneroka khazanah alam yang sangat bernilai ini untuk kebaikan kita bersama. Akhir kata penganglah sabda Nabi SAW

“Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah DINAR (EMAS) dan DIRHAM (PERAK)[untuk digunakan]” Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal.